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  1. 紀要論文
  2. 桃山学院大学社会学論集
  3. 39(2)

日本オーソドクシー点描 : 日本人が"佛教"と呼ぶもの(小川登教授 退任記念号)

https://stars.repo.nii.ac.jp/records/5911
https://stars.repo.nii.ac.jp/records/5911
6a2d37eb-231a-4ccd-8a23-dcaa4f062968
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004013540.pdf KJ00004013540.pdf (2.4 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-21
タイトル
タイトル 日本オーソドクシー点描 : 日本人が"佛教"と呼ぶもの(小川登教授 退任記念号)
言語 ja
タイトル
タイトル Comments on Japanese 'Buddhism'
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 仏教
キーワード
主題Scheme Other
主題 タマ
キーワード
主題Scheme Other
主題 有情/無情
キーワード
主題Scheme Other
主題 草木成佛
キーワード
主題Scheme Other
主題 タマのシズメ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 image of Buddha
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 tama(spirit)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ujo/mujo(sentient being & insentient being)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 somoku-jobutu (grass and trees attain butuhood)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 tamano-shizume (soothing of a sprit)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00240577
雑誌書誌ID
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 02876647
言語 en
関連名称 ST.ANDREW'S UNIVERSITY SOCIOLOGICAL REVIEW
著者 小林, 信彦

× 小林, 信彦

WEKO 8974

小林, 信彦

ja-Kana コバヤシ, ノブヒコ

Search repository
Kobayashi, Nobuhiko

× Kobayashi, Nobuhiko

WEKO 8975

en Kobayashi, Nobuhiko

Search repository
著者所属(日)
値 桃山学院大学文学部
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 When images of Buddha first appeared in Gandhara in the second century, the basic system of Buddhism had already been established. Buddhism does not presuppose idolatry. And Buddhists who aim at "extinction of mind"(nirvna)concern only "those which are endowed with mind"(sattva/有情). And minds are said to belong only to animals. In Japan, however, minds are believed to subsist in images of butu(佛)made of wood or metal, and well react to what is done to themselves, and return harm to harm and favour to favour. They are supernatural beings, and not interested in teaching truth, just like primitive Japanese tama(souls). According to Zhan-ran(湛然 711-782), all the beings, whether endowed with minds or not, are ascribed to the ultimate substance called "zhen-ru"(眞如). This famous Chinese ideologue of the eighth century discusses how the world consists, but he does not care about how to become a buddha. Saich(最澄 767-822)twists the words of Zhan-ran and argues that all beings, including not only plants and minerals but also artifacts, shall become butu. All the Japanese, except Shshin(證眞 1130?-1207+α), support this argument, because it perfectly accords with Japanese tradition, according to which a tama is immanent in everything that exists in the world. After all Buddhism has not taken root in Japan.
書誌情報 桃山学院大学社会学論集
en : ST. ANDREW'S UNIVERSITY SOCIOLOGICAL REVIEW

巻 39, 号 2, p. 75-101, 発行日 2006-02-15
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 5
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004013540
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876647
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